Maakkunde bestaat uit tien toegankelijke thema’s op het gebied van wetenschap en technologie. Ieder thema heeft twee modules: één voor groep 1-4 en één voor groep 5-8. Een module bestaat uit vier lessen.
Het lesmateriaal van Maakkunde kun je gebruiken op de manier die het beste bij jou past. Kies een van de thema's. Iedere themapagina heeft een docentenhandleiding, digibordlessen, uitgelichte elementen, downloadbaar materiaal en korte activiteiten. De handleiding neemt je stap voor stap mee door alle lessen van de module. Ga direct aan de slag met de kant-en-klare digibordles en de bijpassende werkbladen. Of gebruik enkel één of meerdere onderdelen van de digibordlessen om het thema te onderzoeken. Wil je eerst eens een W&T-activiteit uitproberen? Kies dan voor de korte activiteit.
Er is open podium op school! De leerlingen gaan samen optreden als een uniek orkest. Kunnen ze ieder een drumstel met een eigen geluid ontwerpen en maken?
Er is open podium op school! De leerlingen gaan samen optreden als een uniek orkest. Kunnen ze ieder een snaarinstrument met een eigen geluid ontwerpen en maken?
Er is een etentje in de klas. De klas wordt gezellig verlicht, maar het is net te donker om het lekkers op de menukaart te lezen. Kunnen de leerlingen een menukaart met verlichting maken?
Na het eindejaarsfeest is het klaslokaal een bende. Kunnen de leerlingen een stofzuiger maken die alle confetti kan opzuigen?
Hoe kunnen de leerlingen met een zwaarder buurkindje spelen op de wip? Maak een mini-wip waarop een zwaar poppetje en een licht poppetje samen kunnen wippen.
De ouders komen kijken op school. Het is tijd om de boel te versieren! Maak een beweeglijk kunstwerk dat in evenwicht aan het plafond kan hangen.
Op een luchtfoto van een satelliet kunnen de leerlingen de school en het schoolplein maar moeilijk vinden. Kunnen ze een schoolplein ontwerpen dat beter opvalt op een luchtfoto?
Tijdens schoolkamp kunnen leerlingen hun tent niet vinden. Ze willen vanuit de lucht een foto maken om te zien waar ze zijn en waar de tent is. Kunnen ze een lanceerinstallatie maken voor een fotocamera?
De klas wil een onderwaterwereld maken. Kunnen de leerlingen ervoor zorgen dat alle voorwerpen op de bodem van het aquarium blijven staan?
Twee leerlingen zijn op avontuur. Ze willen naar een onbewoond eilandje zwemmen met wat te eten én hun lievelingsboek. Kunnen ze een vlot ontwerpen waarop hun spullen droog blijven?
De leerlingen willen een boontje laten ontkiemen in nat keukenpapier. Kunnen ze een waterdruppelaar maken die precies genoeg water geeft?
De leerlingen willen op de vensterbank van de klas tuinkers kweken. Kunnen zij een systeem maken waardoor de tuinkers tijdens de schoolvakantie genoeg water krijgt?
De leerlingen willen met een spelletje op de vrijmarkt gaan staan. Kunnen zij een spel maken waarbij de spelers iets met een magneet moeten verplaatsen?
Twee leerlingen wonen naast elkaar. Ze willen briefjes naar elkaar versturen – van het ene slaapkamerraam naar het andere. Kunnen ze een zweefvliegtuig maken die dat kan?
De leerlingen willen op de stoeptegels tekenen. Kunnen de leerlingen zelf stoepkrijt maken?
Na gym stinkt het gymlokaal. Kunnen de leerlingen een geurverspreider ontwerpen en maken?
Alle zandvormpjes van groep 1 zijn kwijt. Kan elke leerling een zandvorm maken voor de klas?
Een van de leerlingen heeft astma. Het apparaat waarmee ze meet hoeveel lucht ze uitademt is kapot. Kunnen de leerlingen een vervangend meetinstrument maken?
Er worden op school koekjes gebakken. Als de koekjes uit de oven komen zijn ze heel heet. Kunnen de leerlingen zelf een ovenwant maken?
De leerlingen gaan op vakantie. Ze willen hun voeten beschermen tegen het hete zand of een koude tegelvloer. Kunnen de leerlingen zelf isolerende slippers maken?