In iedere module van Maakkunde staat een probleem centraal, waarmee de klas aan de slag gaat. De probleemstelling voor module 1-4 van Geluid is als volgt.
Binnenkort is er open podium, waar de leerlingen gevraagd zijn te komen met een uniek orkest. We hebben hiervoor nog geen muziekinstrumenten. Kunnen de leerlingen hiervoor een nieuw soort drumstel ontwerpen, maken, testen en verbeteren met een eigen geluid?
Tijdsduur
2 uur en 50 minuten
Kerndoelen
1, 2, 3, 12, 42, 44, 45, 54, 55
Leerdoelen
Naast de algemene leerdoelen van de Maakkunde lesmethode die van toepassing zijn op iedere module, vind je hier de leerdoelen van de module Geluid:
Aansluiting bij taal
Aansluiting bij rekenen
De nieuwe digibordlessen voor module 1-4 in het thema Geluid komen binnenkort beschikbaar op deze pagina.
Eerst eens een W&T activiteit uitproberen in het thema Geluid? Kies voor de korte activiteit.
In iedere module van Maakkunde staat een probleem centraal, waarmee de klas aan de slag gaat. De probleemstelling voor module 5-8 van Geluid is als volgt.
Binnenkort is er een open podium, waar de leerlingen gevraagd zijn te komen met een uniek orkest. Kunnen de leerlingen hiervoor een nieuw soort snaarinstrument ontwerpen, maken, testen en verbeteren, met een eigen geluid?
De leerlingen onderzoeken de eigenschappen van geluid door het doen van verschillende experimenten. Ze ervaren dat geluid een trilling is en dat geluid een medium nodig heeft om zich voort te bewegen. Ook ontdekken ze het verschil tussen grote/kleine en snelle/langzame trillingen. Daarna ontwerpen en maken de leerlingen een snaarinstrument.
Tijdsduur
3 uur
Kerndoelen
1, 2, 3, 12, 42, 44, 45, 54, 55
Leerdoelen
Naast de algemene leerdoelen van de Maakkunde lesmethode die van toepassing zijn op iedere module, vind je hier de leerdoelen van de module Geluid:
Aansluiting bij taal
Aansluiting bij rekenen
De nieuwe digibordlessen voor module 5-8 in het thema Geluid komen binnenkort beschikbaar op deze pagina.
Eerst eens een W&T activiteit uitproberen in het thema Geluid? Kies voor de korte activiteit.